poniedziałek, marca 04, 2019

Wycieczka nr 14 / 2019 Województwo Podkarpackie - Karpacka Troja

Hej Moje Słoneczka !

Jest godzina 4.30 a ja już nie śpię,gdyż na 9 idę do nowej pracy.Po 4 równych  latach pożegnałam się z Zarządem Dróg i Komunikacji w Tarnowie i zaczynam nowy etap w życiu.W końcu zacznę pracę gdzie będę mieć umowę o pracę :) Blisko domu ;) Całe 10 min drogi z domu ;) Także żyć nie umierać ;D ale dziś nie o tym ;)
 Dziś o wczorajszym wypadzie na Podkarpacie :)

Wczoraj wybraliśmy się najpierw do Pilzna po drodze zatankowaliśmy auto za 100 zł i pojechaliśmy na #Podkarpacie

Mieliśmy odwiedzić Muzeum Lalek ale było niestety zamknięte.Otwarte tylko w tygodniu.Można było zadzwonić i się umówić ale my sobie odpuściliśmy.

Na stacji benzynowej zakupiłam sobie #cydr za 5 zł i mój mąż wziął sobie kawkę za 9 zł ( razem 14 zł )
Potem mieliśmy jechać do Dębicy ale odbiliśmy w prawą stronę i okrężną drogą przez piękne lasy,pagórki dojechaliśmy aż za Krosno ;-)
 I postanowiliśmy odwiedzić Karpacką Troję koło Jasła.

Trzcinica k. Jasła
Skansen Archeologiczny Karpacka Troja położony jest Trzcinicy, w południowo-wschodniej części Polski, w województwie podkarpackim, kilka kilometrów na północny-zachód od Jasła, nad doliną rzeki Ropy.

160 tys. zabytków

Miejsce w którym powstał Skansen należy do najważniejszych stanowisk archeologicznych w Polsce o wyjątkowym znaczeniu dla poznania pradziejów całej Europy Środkowo-Wschodniej. W trakcie prac wykopaliskowych, zwłaszcza tych prowadzonych od 1991 r przez Jana Gancarskiego, odkryto tu ponad 160 tys. zabytków, na które składają się naczynia, wyroby z ceramiki, krzemienia i kamienia, kości i rogu, a także brązu i żelaza. Wiele z nich jest zabytkami unikatowymi, uznawanymi za wspaniałe dzieła dawnej sztuki i rzemiosła.

Karpacka Troja

W Trzcinicy odkryto jedną z pierwszych silnie ufortyfikowanych osad znanych z terenu Polski, która powstała w początkach epoki brązu, ponad 4000 lat temu! To także tu odkryto pierwszą w Polsce osadę zakarpackiej kultury Otomani-Füzesabony odznaczającej się wyraźnymi wpływami śródziemnomorskimi, datowaną na okres 1650-1350 p.n.e. Ze względu na rangę tego odkrycia, chronologię oraz wyraźne wpływy południowo-europejskie miejsce to nazwane zostało Karpacką Troją.

Wały Królewskie

Po ponad dwóch tysiącach lat od upadku Karpackiej Troi teren ten zasiedlili Słowianie. Wznieśli oni wielki gród o powierzchni 3 hektarów, otoczony monumentalnymi wałami obronnymi, które jeszcze dzisiaj w niektórych partiach sięgają 10 m wysokości. To właśnie owo stanowisko nazywane jest "Wałami Królewskimi". Gród funkcjonował w latach 770-1030 r. n.e. Słowianie pozostawili po sobie kilkadziesiąt tysięcy zabytków, w tym wspaniały skarb srebrny, w skład którego wchodziło okucie pochwy miecza – arcydzieło rzemiosła wczesnośredniowiecznego.

Niezwykłe połączenie

W celu ochrony oraz udostępnienia grodziska turystom, w Trzcinicy powstał Skansen Archeologiczny Karpacka Troja stanowiący oddział Muzeum Podkarpackiego w Krośnie. Pomysłodawcą budowy skansenu w Trzcinicy jest Jan Gancarski – dyrektor Muzeum Podkarpackiego. Karpacka Troja to oryginalne połączenie tradycyjnej formy skansenu oraz nowoczesnej placówki muzealnej. Cały kompleks składa się z terenu grodziska oraz parku archeologicznego leżącego u jego podnóża. Na grodzisku zrekonstruowanych zostało ponad 150 m wałów obronnych, 2 bramy prowadzące do grodu (z epoki brązu i wczesnego średniowiecza) oraz 6 chat. Na terenie parku archeologicznego zlokalizowane są rekonstrukcje wioski otomańskiej z początków epoki brązu oraz słowiańskiej w wczesnego średniowiecza. Znajduje się tu także nowoczesny pawilon wystawowy z przestrzenną salą ekspozycyjną, funkcjonalną salą konferencyjną, multimedialną salą edukacyjną dla dzieci, przytulną "Salką Małego Odkrywcy" przeznaczoną dla przedszkolaków oraz zapleczem gastronomicznym, w którym serwowane będą potrawy przygotowane w oparciu o sztukę kulinarną naszych przodków. Wszystko to wzbogacone o atrakcyjny program kulturalny oraz niezwykłą atmosferę gwarantującą niezapomniane wrażenia.

Wstęp to koszt 18 zł za osobę plus 2 zł za wieże widokową :)
 Niestety Panie w środku były chyba nie przygotowane na turystów gdyż miały problemy z wydawaniem pieniędzy a do tego nawet terminal miały wyłączone.Więc kupiliśmy 2 x bilety za 20 zł = 40.Do tego książkę za 30 zł i monetę za 8 zł co daje razem 78 zł niestety na magnes nie miałam drobnych a Panie nie miały jak wydać ;/ A terminal nie chodził,także na dzień dobry mały minus.

Zwiedzanie zaczęliśmy od filmu o miejscu.Potem wystawa i poszliśmy na pole.
Muzeum oferuję domki jakie były dawniej,pokazują gospodarstwo jak wszystkie zwierzęta żyją razem.Konie,koty,kozy.A nawet gęsie chodzą wolno żyjące :)
Wieża super.Zajebiste widoki na moje ukochane #Bieszczady

Potem pojechaliśmy do Jasła do Restauracji Toskańskiej

Mąż zamówił sobie mega placka po węgiersku za 18 zł
Kawę mrożoną za 8 zł

Ja wzięłam sobie barszcz czerwony z domowymi uszkami za 9 zł i duże piwo leżajsk z beczki za 6,50 soczek gratis ;-)

Także wyszło za obiad 41,50 ---> POLECAMY ! Restauracja znajduję się koło Dworca PKS także łatwo trafić :)

Podsumowując wycieczka była super :)

Wydaliśmy w sumie : 233,50 zł
 ( więc w zaokrągleniu nasza wycieczka kosztowała 250 zł )

1 dzień trochu dużo kasy ale było warto ;-)

Tym bardziej gdzie to nasze hobby wspólne :)

A teraz jak zaczynam nową pracę to już tyle dni wolnego mieć nie będę więc chcemy nacieszyć się każdą wolną chwilą jaką mamy razem ! :)

3m kciuki za mnie ! Ja lecę pod poranny prysznic !
I idę się zbierać do nowej pracy.